fbpx
0

7 Basisbehoeften voor sterke, gezonde kinderen

7 Basisbehoeften voor sterke, gezonde kinderen

De algemene basisbehoeften zijn natuurlijk standaard voor iedereen. Onderdak, kleding, voeding en drinken, liefdevolle verzorging en later scholing.
Maar om tot sterke en gezonde kinderen op te groeien hebben ze meer nodig dan dat.
Ze hebben niet alleen ‘voeding’ nodig maar gezonde voeding. ‘Échte’ voeding dat voedt met vitaminen, mineralen, aminozuren en water. Maar ook bacteriën, frisse buitenlucht, dag- en zonlicht, plezier en onbezorgdheid, spel en beweging, positieve interactie.

Buitenspelen, hebben we eerder ook al gelezen, is zo belangrijk doordat het het kind in aanraking brengt met bacteriën waarmee ze hun immuunsysteem op kunnen bouwen, wat binnen maar in zeer beperkte mate te vinden is. Daarnaast heb je meteen 3 vliegen in één klap door dat je kind meteen gezonde frisse buitenlucht inademt en de belangrijke vitamine D opdoet uit daglicht wat alleen maar buiten kan, zelfs bij bewolking. Dit is niet uit eten of achter glas te krijgen. Was je kind niet meteen bij thuiskomst want de vitamine D zit nog in de opperlaag opgeslagen tot het is opgenomen. Ook bij regen kun je lekker naar buiten, regenkleding aan en klaar, lekker banjeren.
Frisse lucht en zuurstof is gezond voor de luchtwegen, vooral astmatische kinderen, en voor de ontwikkeling van de hersenen. Probeer zoveel mogelijk in de natuur naar buiten te gaan, maar is dat niet altijd mogelijk is zelfs in de vervuilde randstad nog altijd beter af en toe buiten ‘vuile’ lucht in te ademen dan altijd binnen te zitten omdat zich binnen zonder luchten snel veel gifstoffen opstapelen door afval, adem, zweet wat we uitscheiden, schimmelsporen, kooklucht, stof etc. Lucht dus regelmatig. Woon je net als wij aan een drukke weg, dan vooral de andere zijden en ‘s avonds of in weekenden wanneer het rustiger is even alles.

Echte voeding is zo natuurlijk en onbewerkt mogelijk. Dus niets uit pakjes, zakjes en dergelijke. Voornamelijk groenten en fruit met vezels, vetten en eiwitten. Je kan Bio potjes kopen van bijvoorbeeld HIPP of Etos maar het liefst kook ik zelf, dit is ook beter en goedkoper en zeker in het begin echt nog niet zoveel werk. Je kookt namelijk een dag en bent meteen voor een aantal weken tot een maand klaar als je juist bewaart of invriest.

Plezier en onbezorgdheid is heel belangrijk voor geestelijke en emotionele gezondheid, en uiteindelijk werkt dit ook fysiek door. Kinderen die met stress leven zijn niet voldoende ontspannen om zich goed te kunnen ontwikkelen. De hersenen, zintuigen en spieren komen niet tot rust wat ten koste gaat van de afweer, hersenen en lichaamsfuncties.

Dit geld ook voor spel en beweging. Beweging is uiteraard nodig om het hele lichaam gezond te houden. Spel geeft plezier, ontspanning of juist uitdaging, maar helpt ook bij het leren, hersenontwikkeling en creativiteit. Vooral wanneer ook het lichaam meedoet in het spel.

Positieve interacties zijn erg van belang voor het zelfbeeld, zelfvertrouwen en eigenwaarde van een kind. Ze ervaren er bevestiging, dat ze gezien worden en mogen zijn wie ze zijn. Het is ook een luisterend oor waarmee het een middel kan zijn voor stressregulatie. Door met iemand te kunnen praten of weten dat je niet alleen bent. Maar ook kijken ze aan de hand van relaties naar hun eigen houding en plek in het leven. Degene die het dichtstbij staat, is meestal ook het belangrijkste rolmodel.

PS.  Zo zie je, natuurlijk gezond is zeker niet alleen een eetpatroon. Er komt van alles bij kijken, het is een lifestyle!

Start ook vandaag nog jouw gezonde lifestyle met de GRATIS opstartgids.

 

Op jouw natuurlijk gezonde kind!

X Jacqueline

Previous Post Next Post

You may also like

Leave a Reply

*NEW* Kangadance course is now available in the shop! A new course starts every saturday. Join with your baby. Sluiten